Ga naar de inhoud
Home ยป ๐Ÿ›‘ ๐—๐—ผ๐—ป๐—ด๐—ฒ๐—ฟ๐—ฒ๐—ป ๐—ถ๐—ป ๐—ฑ๐—ฒ ๐—๐—ฒ๐˜‚๐—ด๐—ฑ๐—ฐ๐—ฟ๐—ถ๐—บ๐—ถ๐—ป๐—ฎ๐—น๐—ถ๐˜๐—ฒ๐—ถ๐˜ ๐Ÿ›‘ Het herkennen van een jongere die mogelijk op het verkeerde …

๐Ÿ›‘ ๐—๐—ผ๐—ป๐—ด๐—ฒ๐—ฟ๐—ฒ๐—ป ๐—ถ๐—ป ๐—ฑ๐—ฒ ๐—๐—ฒ๐˜‚๐—ด๐—ฑ๐—ฐ๐—ฟ๐—ถ๐—บ๐—ถ๐—ป๐—ฎ๐—น๐—ถ๐˜๐—ฒ๐—ถ๐˜ ๐Ÿ›‘ Het herkennen van een jongere die mogelijk op het verkeerde …

๐Ÿ›‘ ๐—๐—ผ๐—ป๐—ด๐—ฒ๐—ฟ๐—ฒ๐—ป ๐—ถ๐—ป ๐—ฑ๐—ฒ ๐—๐—ฒ๐˜‚๐—ด๐—ฑ๐—ฐ๐—ฟ๐—ถ๐—บ๐—ถ๐—ป๐—ฎ๐—น๐—ถ๐˜๐—ฒ๐—ถ๐˜ ๐Ÿ›‘
Het herkennen van een jongere die mogelijk op het verkeerde pad raakt, kan vaak lastig zijn. Toch zijn er signalen die hierop kunnen duiden, zoals plotselinge gedragsveranderingen en onverklaarbare dure aankopen. In deze post delen we de belangrijkste signalen van mogelijke betrokkenheid bij criminaliteit.

๐—ฆ๐—ถ๐—ด๐—ป๐—ฎ๐—น๐—ฒ๐—ฟ๐—ฒ๐—ป ๐—ฏ๐—ถ๐—ป๐—ป๐—ฒ๐—ป ๐—ฑ๐—ฒ ๐—ง๐—ต๐˜‚๐—ถ๐˜€๐˜€๐—ถ๐˜๐˜‚๐—ฎ๐˜๐—ถ๐—ฒ
๐— ๐—ผ๐—ฒ๐—ฑ๐—ฒ๐—ฟ: “We zien Alex de laatste tijd wel erg veel en laat naar buiten gaan, vind je niet?”
Familieleden, die vaak het dichtst bij de jongere staan, spelen een cruciale rol in het herkennen van risicovol gedrag. Ouders en andere huisgenoten kunnen opmerken dat een jongere zich anders gedraagt, minder open is, of onverklaarbare bezittingen heeft. Het is belangrijk om alert te zijn en eventuele zorgen te bespreken.

๐—ฆ๐—ถ๐—ด๐—ป๐—ฎ๐—น๐—ฒ๐—ฟ๐—ฒ๐—ป ๐—ฏ๐—ถ๐—ป๐—ป๐—ฒ๐—ป ๐—ฑ๐—ฒ ๐˜€๐—ฐ๐—ต๐—ผ๐—ผ๐—น๐—ผ๐—บ๐—ด๐—ฒ๐˜ƒ๐—ถ๐—ป๐—ด
๐— ๐—ฒ๐—ป๐˜๐—ผ๐—ฟ: “We zien Alex weinig op school, en als hij er is, veroorzaakt hij vaak conflicten.”
Op school hebben jongeren veel contact met docenten, mentoren en leeftijdsgenoten. Dit maakt de school een essentiรซle omgeving voor het signaleren van afwijkend gedrag. Veranderingen in aanwezigheid, concentratie, of relaties met anderen kunnen wijzen op mogelijke problemen. Mentoren spelen hierbij een sleutelrol door tijdig in gesprek te gaan met de jongere en samen te werken met ouders of hulpverleners.

๐—ฆ๐—ถ๐—ด๐—ป๐—ฎ๐—น๐—ฒ๐—ฟ๐—ฒ๐—ป ๐—ฏ๐—ถ๐—ป๐—ป๐—ฒ๐—ป ๐—ฑ๐—ฒ ๐˜„๐—ถ๐—ท๐—ธ
๐—๐—ฒ๐˜‚๐—ด๐—ฑ๐˜„๐—ฒ๐—ฟ๐—ธ๐—ฒ๐—ฟ: “Sinds Alex omgaat met andere jongens uit een andere groep, draagt hij plotseling opvallend dure merkkleding.”
Jeugdwerkers bouwen vertrouwensrelaties op met jongeren en hebben een unieke positie om veranderingen in gedrag op te merken. Door hun betrokkenheid op straat, evenals hun samenwerking met scholen en hulporganisaties, hebben zij vaak een breder zicht op de situatie van een jongere. Dit maakt het mogelijk om vroegtijdig in te grijpen.

๐—๐—ฒ๐˜‚๐—ด๐—ฑ๐—ฎ๐—ด๐—ฒ๐—ป๐˜: “We zien Alex steeds vaker met verdachte voorwerpen zoals een mes.”
Jeugdagenten zoeken actief contact met jongeren in de wijk, op scholen en achter de voordeur. Zij werken nauw samen met ketenpartners zoals Veilig Thuis, gemeenteorganisaties en jeugdwerkers. Door deze samenwerking kunnen zij een volledig beeld van de situatie krijgen en snel actie ondernemen als dat nodig is.

Uit een gesprek met een jeugdagent kwam een belangrijk inzicht naar voren: signalen van jeugdcriminaliteit worden regelmatig opgemerkt, maar vaak weten mensen niet waar ze dit kunnen melden. Laat dit geen obstakel zijn! Onthoud: jouw observaties maken het verschil!

๐Ÿ“ขย Zie jij iets opvallends of verdachts in jouw omgeving? Blijf niet met twijfels rondlopen! Meld het! Je kunt anoniem melden via Meld Misdaad Anoniem, of contact opnemen met de politie via 0900-8844. In geval van spoed, bel 112!

Bekijk de poster voor een overzicht van signalen per omgevingsactor en leer hoe je kunt bijdragen aan een veiligere omgeving. ๐Ÿ‘‡๐Ÿป

Read More