Ga naar de inhoud
Home ยป ๐Ÿ“ˆ ๐—ก๐—ถ๐—ฒ๐˜‚๐˜„๐—ฒ ๐˜๐—ฟ๐—ฒ๐—ป๐—ฑ๐˜€ ๐—ฒ๐—ป ๐—ผ๐—ป๐˜๐˜„๐—ถ๐—ธ๐—ธ๐—ฒ๐—น๐—ถ๐—ป๐—ด๐—ฒ๐—ป ๐—ถ๐—ป ๐—ฑ๐—ฒ ๐˜€๐˜๐—ฟ๐—ถ๐—ท๐—ฑ ๐˜๐—ฒ๐—ด๐—ฒ๐—ป ๐˜„๏ฟฝย 

๐Ÿ“ˆ ๐—ก๐—ถ๐—ฒ๐˜‚๐˜„๐—ฒ ๐˜๐—ฟ๐—ฒ๐—ป๐—ฑ๐˜€ ๐—ฒ๐—ป ๐—ผ๐—ป๐˜๐˜„๐—ถ๐—ธ๐—ธ๐—ฒ๐—น๐—ถ๐—ป๐—ด๐—ฒ๐—ป ๐—ถ๐—ป ๐—ฑ๐—ฒ ๐˜€๐˜๐—ฟ๐—ถ๐—ท๐—ฑ ๐˜๐—ฒ๐—ด๐—ฒ๐—ป ๐˜„๏ฟฝย 

๐Ÿ“ˆ ๐—ก๐—ถ๐—ฒ๐˜‚๐˜„๐—ฒ ๐˜๐—ฟ๐—ฒ๐—ป๐—ฑ๐˜€ ๐—ฒ๐—ป ๐—ผ๐—ป๐˜๐˜„๐—ถ๐—ธ๐—ธ๐—ฒ๐—น๐—ถ๐—ป๐—ด๐—ฒ๐—ป ๐—ถ๐—ป ๐—ฑ๐—ฒ ๐˜€๐˜๐—ฟ๐—ถ๐—ท๐—ฑ ๐˜๐—ฒ๐—ด๐—ฒ๐—ป ๐˜„๐—ถ๐˜๐˜„๐—ฎ๐˜€๐˜€๐—ฒ๐—ป โ€“ ๐—™๐—”๐—ง๐—™ ๐—”๐—ป๐—ป๐˜‚๐—ฎ๐—น ๐—ฅ๐—ฒ๐—ฝ๐—ผ๐—ฟ๐˜ ๐Ÿฎ๐Ÿฌ๐Ÿฎ๐Ÿฏ-๐Ÿฎ๐Ÿฌ๐Ÿฎ๐Ÿฐ
Het afgelopen jaar heeft de Financial Action Task Force (FATF) belangrijke stappen gezet om #financiรซle #criminaliteit wereldwijd te bestrijden. In het nieuwste Annual Report 2023-2024 worden een aantal opvallende ontwikkelingen en trends uitgelicht die relevant zijn voor professionals in de witwasbestrijding:

๐Ÿ”น ๐—ฉ๐—ฒ๐—ฟ๐˜€๐—ฐ๐—ต๐—ฒ๐—ฟ๐—ฝ๐˜๐—ฒ ๐—ณ๐—ผ๐—ฐ๐˜‚๐˜€ ๐—ผ๐—ฝ ๐—ฎ๐˜€๐˜€๐—ฒ๐˜ ๐—ฟ๐—ฒ๐—ฐ๐—ผ๐˜ƒ๐—ฒ๐—ฟ๐˜†
Voor het eerst sinds 1990 heeft de FATF haar internationale standaarden op dit gebied aangescherpt. Dit moet leiden tot effectievere #bevriezing, #confiscatie en #terugvordering van crimineel vermogen. Ook wordt internationaal samengewerkt met INTERPOL via de FATF-INTERPOL Roundtable Engagement (FIRE) om dit operationeel te versterken.

๐Ÿ”น ๐—ก๐—ถ๐—ฒ๐˜‚๐˜„๐—ฒ ๐—ฑ๐—ฟ๐—ฒ๐—ถ๐—ด๐—ถ๐—ป๐—ด๐—ฒ๐—ป
zoals cyber-enabled fraude, terrorismefinanciering via crowdfunding en misbruik van CBI/RBI-programmaโ€™s
De FATF heeft diepgaand onderzoek gedaan naar cyber-enabled fraude, het misbruik van #crowdfundingplatforms voor terrorismefinanciering, en hoe criminele netwerken profiteren van โ€˜gouden visaโ€™ en burgerschapsprogrammaโ€™s om geld wit te wassen. Dit heeft geleid tot concrete aanbevelingen om deze dreigingen beter te adresseren.

๐Ÿ”น ๐—ฆ๐˜๐—ฟ๐—ถ๐—ธ๐˜๐—ฒ๐—ฟ๐—ฒ ๐—ฟ๐—ฒ๐—ด๐—ฒ๐—น๐˜€ ๐˜ƒ๐—ผ๐—ผ๐—ฟ ๐˜๐—ฟ๐—ฎ๐—ป๐˜€๐—ฝ๐—ฎ๐—ฟ๐—ฎ๐—ป๐˜๐—ถ๐—ฒ ๐—ฟ๐—ผ๐—ป๐—ฑ๐—ผ๐—บ ๐˜‚๐—ถ๐˜๐—ฒ๐—ถ๐—ป๐—ฑ๐—ฒ๐—น๐—ถ๐—ท๐—ธ ๐—ฏ๐—ฒ๐—น๐—ฎ๐—ป๐—ด๐—ต๐—ฒ๐—ฏ๐—ฏ๐—ฒ๐—ป๐—ฑ๐—ฒ๐—ป (๐—จ๐—•๐—ขโ€™๐˜€)
Landen worden aangespoord om registers voor uiteindelijk belanghebbenden op te zetten en hun regelgeving hierop aan te scherpen. Dit moet het gebruik van schijnconstructies en offshore entiteiten voor witwassen en corruptie beperken.

๐Ÿ’ก ๐—ช๐—ฎ๐˜ ๐—ฏ๐—ฒ๐˜๐—ฒ๐—ธ๐—ฒ๐—ป๐˜ ๐—ฑ๐—ถ๐˜ ๐˜ƒ๐—ผ๐—ผ๐—ฟ ๐—ผ๐—ป๐˜€ ๐˜„๐—ฒ๐—ฟ๐—ธ?
De FATF blijft de druk opvoeren op landen om AML/CFT-maatregelen niet alleen op papier te versterken, maar ook in de praktijk effectief te maken. De uitdaging blijft om innovatie en transparantie in evenwicht te brengen zonder de financiรซle sector onnodig te belasten.ย Read More