Ga naar de inhoud
Home ยป ๐—š๐—ฟ๐—ฒ๐—ป๐˜€๐—ผ๐˜ƒ๐—ฒ๐—ฟ๐˜€๐—ฐ๐—ต๐—ฟ๐—ถ๐—ท๐—ฑ๐—ฒ๐—ป๐—ฑ๐—ฒ ๐˜€๐—ฎ๐—บ๐—ฒ๐—ป๐˜„๐—ฒ๐—ฟ๐—ธ๐—ถ๐—ป๐—ด: ๐—ต๐—ผ๐—ฒ ๐—ฝ๐—ฎ๐—ธ๐—ธ๐—ฒ๐—ป ๐˜„๐—ฒ ๐˜„๐—ถ๐˜๐˜„ย 

๐—š๐—ฟ๐—ฒ๐—ป๐˜€๐—ผ๐˜ƒ๐—ฒ๐—ฟ๐˜€๐—ฐ๐—ต๐—ฟ๐—ถ๐—ท๐—ฑ๐—ฒ๐—ป๐—ฑ๐—ฒ ๐˜€๐—ฎ๐—บ๐—ฒ๐—ป๐˜„๐—ฒ๐—ฟ๐—ธ๐—ถ๐—ป๐—ด: ๐—ต๐—ผ๐—ฒ ๐—ฝ๐—ฎ๐—ธ๐—ธ๐—ฒ๐—ป ๐˜„๐—ฒ ๐˜„๐—ถ๐˜๐˜„ย 

๐—š๐—ฟ๐—ฒ๐—ป๐˜€๐—ผ๐˜ƒ๐—ฒ๐—ฟ๐˜€๐—ฐ๐—ต๐—ฟ๐—ถ๐—ท๐—ฑ๐—ฒ๐—ป๐—ฑ๐—ฒ ๐˜€๐—ฎ๐—บ๐—ฒ๐—ป๐˜„๐—ฒ๐—ฟ๐—ธ๐—ถ๐—ป๐—ด: ๐—ต๐—ผ๐—ฒ ๐—ฝ๐—ฎ๐—ธ๐—ธ๐—ฒ๐—ป ๐˜„๐—ฒ ๐˜„๐—ถ๐˜๐˜„๐—ฎ๐˜€๐˜€๐—ฒ๐—ป ๐—ฒ๐—ฐ๐—ต๐˜ ๐—ฒ๐—ณ๐—ณ๐—ฒ๐—ฐ๐˜๐—ถ๐—ฒ๐˜ƒ๐—ฒ๐—ฟ ๐—ฎ๐—ฎ๐—ป?

Criminele geldstromen stoppen niet bij landsgrenzen, en daarom mag onze samenwerking dat ook niet doen. Maar ๐˜ฉ๐˜ฐ๐˜ฆ zorgen we ervoor dat financiรซle instellingen en opsporingsdiensten internationaal beter samenwerken in de bestrijding van witwassen?ย 

De European Financial Institutions Public-Private Partnership (EFIPPP) heeft de “Practical guide for operational cooperation between investigative authorities and financial institutions” gepubliceerd. Deze gids gaat verder dan alleen een oproep tot samenwerking en biedt concrete richtlijnen voor effectieve publiek-private samenwerking over grenzen heen.

๐—ฃ๐—ฟ๐—ฎ๐—ธ๐˜๐—ถ๐˜€๐—ฐ๐—ต๐—ฒ ๐—ถ๐—ป๐˜‡๐—ถ๐—ฐ๐—ต๐˜๐—ฒ๐—ป ๐˜‚๐—ถ๐˜ ๐—ฑ๐—ฒ ๐—ด๐—ถ๐—ฑ๐˜€:
โœ… ๐—”๐—ฐ๐˜๐—ถ๐—ฒ๐˜ƒ๐—ฒ ๐—ฏ๐—ฒ๐˜๐—ฟ๐—ผ๐—ธ๐—ธ๐—ฒ๐—ป๐—ต๐—ฒ๐—ถ๐—ฑ ๐˜ƒ๐—ฎ๐—ป ๐—ผ๐—ฝ๐˜€๐—ฝ๐—ผ๐—ฟ๐—ถ๐—ป๐—ด๐˜€๐—ฑ๐—ถ๐—ฒ๐—ป๐˜€๐˜๐—ฒ๐—ป bij publiek-private samenwerkingen: Veel AML/CFT-samenwerkingen in Europa zijn nu vooral FIU-gedreven. EFIPPP benadrukt dat ook opsporingsdiensten een structurele rol moeten krijgen om criminele netwerken sneller bloot te leggen.ย 

โœ… Gerichte ๐—ถ๐—ป๐—ณ๐—ผ๐—ฟ๐—บ๐—ฎ๐˜๐—ถ๐—ฒ-๐˜‚๐—ถ๐˜๐˜„๐—ถ๐˜€๐˜€๐—ฒ๐—น๐—ถ๐—ป๐—ด op basis van operationele cases: In plaats van enkel strategische inzichten en typologieรซn te delen, pleit EFIPPP voor case-specifieke samenwerking. Dit betekent dat financiรซle instellingen onder strikte voorwaarden direct kunnen bijdragen aan lopende onderzoeken.ย 

โœ… Cross-border partnerships onder ๐—˜๐—จ-๐˜„๐—ฒ๐˜๐—ด๐—ฒ๐˜ƒ๐—ถ๐—ป๐—ด: Met Regulation (EU) 2024/1624 wordt het mogelijk om grensoverschrijdende partnerships voor informatie-uitwisseling op te zetten. Dit stelt financiรซle instellingen in staat verdachte geldstromen internationaal te monitoren en direct te delen met relevante autoriteiten.ย 

โœ… Snellere en gerichtere ๐—ฆ๐˜‚๐˜€๐—ฝ๐—ถ๐—ฐ๐—ถ๐—ผ๐˜‚๐˜€ ๐—ง๐—ฟ๐—ฎ๐—ป๐˜€๐—ฎ๐—ฐ๐˜๐—ถ๐—ผ๐—ป ๐—ฅ๐—ฒ๐—ฝ๐—ผ๐—ฟ๐˜๐˜€ (STRs): Door nauwere samenwerking kunnen financiรซle instellingen STRs verfijnen en specifieker maken, waardoor opsporingsdiensten minder โ€˜ruisโ€™ ontvangen en effectiever kunnen reageren.ย 

โœ… Praktische ๐˜‚๐˜€๐—ฒ ๐—ฐ๐—ฎ๐˜€๐—ฒ๐˜€: De gids bevat concrete voorbeelden uit samenwerkingen in Nederland, het VK, Ierland en Letland, waarin operationele samenwerking leidde tot honderden nieuwe verdachte transacties, criminele aanhoudingen en asset recovery in de miljoenen.ย 

Met deze aanpak gaat EFIPPP verder dan alleen theorie: het biedt een raamwerk voor ๐˜ฅ๐˜ข๐˜ข๐˜ฅ๐˜ธ๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ฌ๐˜ฆ๐˜ญ๐˜ช๐˜ซ๐˜ฌ๐˜ฆ verbeteringen in internationale AML/CFT-samenwerking. Dit rapport is verplichte kost voor iedereen die zich bezighoudt met financiรซle criminaliteit en de samenwerking tussen private en publieke partijen naar een hoger niveau wil tillen.ย 

#AML #FinancialCrime #InternationalCooperation #PubliekPrivateSamenwerking #Witwasbestrijdingย Read More